Week 4: Jungle trekking - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jakko Piepenbrock - WaarBenJij.nu Week 4: Jungle trekking - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jakko Piepenbrock - WaarBenJij.nu

Week 4: Jungle trekking

Door: Jakko Piepenbrock

Blijf op de hoogte en volg Jakko

13 Juli 2015 | Thailand, Kanchanaburi

week 4:

deze week stond in het teken van een jungle trekking. Back to basics en lekker actief wezen.
de maandag arriveerde we in een national park. Tenten werden opgezet, hout werd verzameld en we eindigde de avond met gezellig kampvuurtje, wat spelletjes en een glaasje Hong Thong. De eerste nacht was 'even' wennen: met 4 man in een 1 a 2 persoons bed al zwetend op een kei harde ondergrond, omringd door blaffende honden die voor veiligheid moesten zorgen. Even wennen..
De tweede dag hebben we onze eerste trekking gemaakt. We hebben grotten bezocht, gezwommen rondom watervallen en veel mooie uitzichten gezien. In de middag heb ik toch maar een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis. Na een val vorige week die niet goed behandeld is in het lokale ziekenhuis in Umphang, werd mijn arm te stijf en dik om verder te gaan. Helaas bleek het allemaal wat erger dan verwacht. Een kleine operatie volgde en ik moest 4 dagen in het ziekenhuis verblijven.
Wederom een hele ervaring: hier en daar een vlieg in de operatie kamer, ramen staan daar 'gewoon' open en de artsen spreken vrijwel geen Engels. Wat gaan ze doen en wat is er aan de hand? We vertrouwen dan maar op de artsen. Eenmaal na de kleine ingreep werd ik naar een VIP kamer gebracht. Eigen bankstel, balkonnetje, koelkast, airco, tv en 3x per dag redelijk eten. De kamer naast mij: 10 mensen in een ruimte, alleen wat waaiers, that's it. Behoorlijk triest om
het verschil te zien. Zeker na de indrukken die we reeds hebben opgedaan. Na een tijdje kwam de doktor samen met de Engels sprekende tandarts, eindelijk een vorm van communicatie! Na 4 dagen mocht ik eindelijk het ziekenhuis verlaten en kreeg ik de zelfstandige opdracht om m'n medicijnen (17 per dag) in te nemen en in Bangkok, waar we het weekend zouden verblijven, m'n elleboog schoon te laten maken. Zo gezegd zo gedaan en na een fantastisch weekend in Bangkok (de foto's zullen we jullie maar besparen) maken we ons alweer op voor de volgende week: the beach program.

De rest van de jungle trekking door Dhr. Stan Weijers:

Ik kreeg het treurige nieuws te horen dat ik de jungle trekking voort moest zetten zonder mijn trouwe metgezel. Dit viel me erg zwaar. Wie ging me nu in slaap zingen en wie hield mijn hand vast als ik bang was?!
De ochtend nadat Jakko naar het ziekenhuis was gebracht verlieten wij het kamp en gingen we naar een ander national park om daar te verblijven. De backpacks werden meegenomen met een truck en wij moesten maar zien hoe we er kwamen. Door 2 rangers werden we door de dichte jungle begeleidt naar het volgende kamp. Het was een zware tocht. 3 uur lang het gevecht aan gaan met gladde rotsen, insecten, wegblokerende bamboe en het opklimmen van een berg naast een waterval(20 meter hoog zonder uitrusting) vanwege de vele hindernissen was de tocht eigenlijk onverantwoord en zou in Europa ook
nooit van de grond komen. Een misstap kon het einde van je reis betekenen.

Eenmaal aangekomen op het kamp konden we meteen beginnen met het opzetten van de tenten. We zaten op een prachtige locatie. Midden in de natuur op een berg met geweldig uitzicht. Luxe was hier ver te zoeken. Een bak met water en een wc, klaar. De bak met water was bedoeld voor het doorspoelen van de wc, als douche en voor het wassen van je kleren. In de avond hadden we geen licht en moesten we het doen met zaklampen. Dit begint na een tijdje te vervelen en dus ging iedereen elke avond vroeg naar bed. Ondanks dat we nu maar met 3 personen in een tent sliepen, werd de nachtrust niet veel beter. Wat brutale mieren dachten dat het leuk was om een nest in onze tent te maken en de tent was niet waterdicht, een douche in de ochtend was niet meer nodig. Door alle omstandigheden hadden we dan ook niet
meer dan 4 of 5 uur slaap per nacht.

De tochten die volgden waren minder zwaar en erg mooi om te zien. We zijn naar de top van een berg ''gelopen'' om daar vervolgens een kleine tempel en fantastisch uitzicht aan te treffen. Deze berg was 800 meter hoog en door middel van touwen die gespannen waren tussen verschillende bomen konden we ons omhoog trekken. In de avonden zijn we op zoek gegaan naar wilde dieren. Midden in de jungle met zaklampen op zoek naar iets beweegt zonder enig idee wat je aantreft, heel vet! Wel jammer dat we niks aantroffen.

Vrijdag was het weer tijd om Indiana Jones op te halen.